Serveringsansvariga personer, anmälan enligt 8 kap 18 § alkohollagen (2010:1622)
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan enligt 8 kap 18 § alkohollagen (2010:1622) om utsedda serveringsansvariga personer.
På serveringsställe där serveringstillstånd gäller skall tillståndshavaren eller av honom utsedd serveringsansvarig person utöva tillsyn över serveringen och vara närvarande under hela serveringstiden.
Den som är serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt.
Tillståndshavaren skall till tillståndsmyndigheten anmäla den eller de personer som har utsetts att ansvara för alkoholserveringen.
Endast den som är anställd av tillståndshavaren eller som är inhyrd av ett bemanningsföretag får anlitas som köks- eller serveringspersonal eller för uppgifter som är av betydelse för ordning och nykterhet. Detta gäller dock inte ordningsvakter som förordnats enligt 2 § 4 lagen (1980:578) om ordningsvakter. Restaurangskolor med serveringstillstånd samt, efter överenskommelse med skolan, även andra restauranger med sådant tillstånd får i utbildningssyfte anlita restaurangskolans elever.
Relaterade e-tjänster
Anmälan om förändring i tillståndshavande bolag/verksamhet
Anmälan om serveringsansvariga personer
Anmälan om serveringstillstånd, stadigvarande och tillfälligt
Anmälan om provsmakning enligt enligt 8 kap 6 § alkohollagen
Anmälan om provsmakning enligt 8 kap 7 § alkohollagen
Upphörande av serveringstillstånd, konkurrsbeslut
Upphörande av serveringstillstånd
Digitalt eller traditionellt på papper
Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.
För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".
Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg och miljö
registrator.bmn@svedala.se
Bygg och miljö
registrator.bmn@svedala.se