Anmälan om avregistrering av eldstad/förbränningsanordning
Den här tjänsten kräver inloggningAnsvar för sotning och brandskyddskontroll
Svedala kommun har ansvaret för sotning inom sitt geografiska…
Ansvar för sotning och brandskyddskontroll
Svedala kommun har ansvaret för sotning inom sitt geografiska område. Ärenden handläggs av Räddningstjänsten i Svedala.
Enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) har kommunen ansvar för att alla eldstäder och imkanaler i storkök som används ska sotas och brandskyddskontrolleras. Samma lag klargör även att fastighetsägaren har ansvar för sitt eget brandskydd.
Brandskyddskontroll, kontroll av att eldstaden är säker att använda, utföras av kommunens delegerade brandskyddskontrollant.
Avregistrering eller nyttjandeförbud
Om fastighetsägaren inte längre nyttjar eldstaden/förbränningsanordningen eller om den är i för dåligt skick för att användas kan fastighetsägaren avregistrera sig och fastigheten kommer inte längre att aviseras för sotning/rengöring samt brandskyddskontroll. Avregistreringen kan liknas vid att eldstaden/förbränningsanordningen får ett nyttjandeförbud.
Hur gör jag för att få använda eldstaden efter avregistrering?
Om fastighetsägaren önskar att åter få använda eldstaden/förbränningsanordningen efter avregistrering måste eldstaden/förbränningsanordningen först brandskyddskontrolleras av kommunens delegerade brandskyddskontrollant. Kontakt ska även ske med Räddningstjänsten i Svedala kommun för administrativ hantering av ärendet.
Upplysningsplikt
Notera att om fastigheten säljs har säljaren en upplysningsplikt om nyttjandeförbudet gentemot köparen.
Hantering av personuppgifter
Personuppgifter som lämnas via denna blankett kommer att hanteras av Svedala kommun som en del av verksamhetens myndighetsutövning. Personuppgifter behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Du kan hitta mer information om detta på kommunens webbplats, www.svedala.se/gdpr.
Digitalt eller traditionellt på papper
Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.
För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".
Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.