Bygglov, förhandsbesked, marklov, rivningslov, säsongslov och tidsbegränsat lov, ansökan om

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Via denna e-tjänst ansöker du om följande:

- Förhandsbesked

- Marklov

- Nybyggnad (en- eller tvåbostadshus, fackverkstorn, flerbostadshus, fritidshus, industribyggnad, komplementbyggnad, skola, transformatorstation, uterum, verksamhetslokal)

- Pooltak (högre än 90 cm)

- Rivningslov

- Skylt/ljusanordning

- Solceller/Solfångare

- Säsongslov

- Tidsbegränsat lov

- Tillbyggnad (en- eller tvåbostadshus, flerbostadshus, fritidshus, industribyggnad, komplementbyggnad, skola, verksamhetslokal)

- Utvändig ändring

- Ändrad användning

- Övriga åtgärder (parkering, upplag med mera)

 

Vilka handlingar behöver jag skicka in?

Det finns olika typer av bygglov och beroende på vilken åtgärd du väljer att ansöka om så behöver du specifika ritningar och handlingar. Innan du ansöker rekommenderar vi att du läser om detta på vår hemsida.

Planera ditt bygglov

 

Vad kostar det att göra en ansökan om bygglov?

För att ansöka om bygglov tar vi ut en avgift enligt gällande taxa. Observera att en avgift tas ut även om du drar tillbaka din anmälan, om den avskrivs, eller om du får ett avslag.

Det krävs alltid ett startbesked innan du får börja bygga. Innan du får ett startbesked kan det krävas ytterligare handlingar och åtgärder, och du kan också behöva ha ett tekniskt samråd. Detta medför ibland kostnader utöver avgiften för själva bygglovet. 

Annan fakturamottagare? Tänk på att vi enbart godtar annan fakturamottagare om en fullmakt bifogas i din beställning. 

Allmän information om kostnader vid ansökan om lov eller anmälan

Se plan och bygglovstaxa

 

Övrig information

Vi har ej möjlighet att ta emot filer via länk.

 

Digitalt eller traditionellt på papper

Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.

För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".

Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.

Följande behövs för e-tjänsten

  • BankID eller Mobilt BankID
  • Olika ritningar/handlingar beroende på vald åtgärd, så som planritning, fasadritning och liknande.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa