Byggnadsåtgärder, anmälan om

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Via denna e-tjänst anmäler du om följande byggnadsåtgärder:

-  Skorsten och eldstad

- Attefallsåtgärd: uppförande av ett komplementbostadshus på högst 30 m2

- Attefallsåtgärd: uppförande av en komplementbyggnad på högst 30m2

- Attefallsåtgärd: tillbyggnad av en eller tvåbostadshus på högst 15 m2

- Attefallsåtgärd: ändring av en komplementbyggnad så att den blir ett komplementbostadshus på högst 30m2

- Attefallskupor

- Attefallsåtgärd: inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus

- Rivning av en byggnad eller en del av en byggnad

- Invändig ändring som påverkar bärande konstruktion eller att byggnadens planlösning påverkas avsevärt

- Installation eller ändring av hiss

- Installation eller anordning för ventilation i byggnader

- Ändring som väsentligt påverkar brandskyddet i en byggnad

- Underhåll av byggnadsverk med särskilt bevarandevärde som omfattas av skyddsbestämmelser

- Nybyggnad eller väsentlig ändring av vindkraftverk

- Ändring av befintligt vatten- och avloppsinstallation

 

Vilka handlingar behöver jag skicka in?

Det finns olika typer av byggnadsåtgärder och beroende på vilken åtgärd du väljer att anmäla om så behöver du specifika ritningar och handlingar. Innan du anmäler rekommenderar vi att du läser om detta på vår hemsida.

Planera din anmälan om byggnadsåtgärder

 

Vad kostar det att göra en anmälan om byggnadsåtgärd?

För att anmäla om byggnadsåtgärd tar vi ut en avgift enligt gällande taxa. Observera att en avgift tas ut även om du drar tillbaka din anmälan, om den avskrivs, eller om du får ett avslag.

Det krävs alltid ett startbesked innan du får börja bygga. Innan du får ett startbesked kan det krävas ytterligare handlingar och åtgärder, och du kan också behöva ha ett tekniskt samråd. Detta medför ibland kostnader utöver avgiften för själva bygglovet. 

Annan fakturamottagare? Tänk på att vi enbart godtar annan fakturamottagare om en fullmakt bifogas i din beställning. 

Allmän information om kostnader vid ansökan om lov eller anmälan

Se plan och bygglovstaxa

 

Övrig information

Vi har ej möjlighet att ta emot filer via länk.

 

Digitalt eller traditionellt på papper

Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.

För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".

Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.

Följande behövs för e-tjänsten

  • BankID eller Mobilt BankID
  • Olika ritningar/handlingar beroende på vald åtgärd, så som planritning, fasadritning och liknande.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa