Byggnadsåtgärder, anmälan om

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Boverkets nya byggregler

Den 1 juli 2025 träder Boverkets nya byggregler i kraft. Nuvarande byggregler upphör att gälla 30 juni 2026. Detta innebär att under en ettårsperiod behöver du som sökande välja vilken lagstiftning du vill att ditt beslut ska baseras på. Tänk på att du behöver ha bestämt dig innan du skickar in din anmälan.

Mer information om den nya lagstiftningen

Observera att detta inte är den nya Plan- och bygglagen som träder i kraft 1 december 2025. Har du frågor om vad de olika byggreglerna innebär i ditt ärende för dig som är sökande? Vänligen kontakta Bygg och miljö på registrator.bmn@svedala.se 

 

Vilka handlingar behöver jag skicka in?

Det finns olika typer av byggnadsåtgärder och beroende på vilken åtgärd du väljer att anmäla om så behöver du specifika ritningar och handlingar. Innan du anmäler rekommenderar vi att du läser om detta på vår hemsida.

Planera din anmälan om byggnadsåtgärder

 

Vad kostar det att göra en anmälan om byggnadsåtgärd?

För att anmäla om byggnadsåtgärd tar vi ut en avgift enligt gällande taxa. Observera att en avgift tas ut även om du drar tillbaka din anmälan, om den avskrivs, eller om du får ett avslag.

Det krävs alltid ett startbesked innan du får börja bygga. Innan du får ett startbesked kan det krävas ytterligare handlingar och åtgärder, och du kan också behöva ha ett tekniskt samråd. Detta medför ibland kostnader utöver avgiften för själva bygglovet. 

Annan fakturamottagare? Tänk på att vi enbart godtar annan fakturamottagare om ett skriftligt godkännande bifogas i din beställning. Tills dess att det skriftliga godkännandet har inkommit är det du som skickat in ärendet som är betalningsansvarig.

Ombud? Både sökande och ombud behöver signera ansökan digitalt med BankID eller Mobilt BankID alternativt krävs en fullmakt som visar att du får företräda den sökande.

Allmän information om kostnader vid ansökan om lov eller anmälan

Se plan och bygglovstaxa
 

Ansluta till kommunalt vatten och avlopp

VA SYD ansvarar från och med 1 januari 2025 för att leverera dricksvatten samt hantera avloppsvatten och dagvatten i Svedala kommun. Om du vill ansluta till kommunalt vatten och avlopp, besök VA SYDs webbplats.
 

För dig med skyddade personuppgifter eller skyddsobjekt

Vänd dig direkt till Bygg och miljö på telefon  040-626 80 00 för vägledning om hur du ska skicka in din anmälan.
 

Övrig information

Vi har ej möjlighet att ta emot filer via länk.

 

Digitalt eller traditionellt på papper

Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.

För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".

Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.

Följande behövs för e-tjänsten

  • BankID eller Mobilt BankID
  • Olika ritningar/handlingar beroende på vald åtgärd, så som planritning, fasadritning och liknande.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa