Stöd från socialtjänsten, ansökan om
Ansökan om bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL
Till socialtjänsten kan du vända dig för att få råd och stöd i din livssituation. Socialtjänsten kan ge individuellt utformade insatser efter en ansökan.
När en ansökan kommit in inleds alltid en utredning för att kunna bedöma behovet av insats utifrån socialtjänstlagen. Är du osäker på om du i e-tjänsten vill göra en ansökan som leder till en utredning, är du välkommen att ringa till vårt mottag och prata med dem för vägledning eller boka en tid. Det går även bra att göra ansökan per telefon, 040-626 80 00, be att få prata med mottaget.
Använd inte denna e-tjänst om ditt ärende är akut, ta då kontakt med vårt mottag via kundservice.
I denna tjänst kan du inte ansöka eller ställa frågor om försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd, hänvisning till Svedala.se där det finns mer information.
Socialtjänsten i Svedala kommun läser och handlägger regelbundet alla inkommande ärenden under arbetstid:
Måndag - Torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00- 15.00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig. Personuppgifter kan exempelvis vara namn, personnummer, adress, telefonnummer samt mejladress. Personuppgifter som du lämnar kommer att registreras i ett datasystem och används för hantering av din anmälan. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är att uppgifterna används vid myndighetsutövning.
Dina uppgifter sparas enligt gällande regler för arkivering. Dina personuppgifter delas med de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utgöra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag.
Personuppgiftsansvarig är socialnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du genom att kontakta oss på registrator.sn@svedala.se. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Ansökan eller begäran enligt ovan kan även ställas till: Svedala kommun, Vård och omsorg, 233 80 Svedala.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Ärendet finns kvar i e-tjänstplattformen i 14 dagar efter att ärendet stängs.
- Dina uppgifter sparas enligt gällande regler för arkivering. Detta innebär att uppgifterna sparas i 5 år förutom de som är födda dag 5, 15 och 25 i månaden, dessa bevaras.
Denna e-tjänst används för att samla in uppgifter. Den information som lämnats i e-tjänsten överförs inom 30 dagar till journalföringssystem för individ- och familjeomsorg. Uppgifterna sparas enligt gällande regler för arkivering. Detta innebär att uppgifterna sparas i 5 år förutom de som är födda dag 5, 15 och 25 i månaden, dessa bevaras.
Mottagare av personuppgifter
Dina personuppgifter delas med de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
registrator.sn@svedala.se