Tillstånd till hantering av explosiva varor, ansökan om
Den här tjänsten kräver inloggningDenna e-tjänst/blankett används vid ansökan om tillstånd till hantering av explosiva varor enligt lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE). Ansökningarna gäller för verksamheter i Svedala kommun.
På kommunens webbplats hittar du information om vilken typ av hantering som är behöver tillstånd.
För användning/uppskjutning av fyrverkerier på offentlig plats behövs normalt också ett tillstånd enligt ordningslagen, som du söker hos polismyndigheten.
Information att läsa innan du fyller i ansökan
För din ansökan ska vara komplett kommer du att behöva flera bilagor. Om du saknar någon av de bilagor som behövs i ansökan kan du spara det du ditills skrivit i e-tjänsten och återkomma när du har tagit fram de dokument du behöver. Anmälan av föreståndare och personer med betydande inflytande skickas in i en separat e-tjänst eller blankett.
Enligt 17 § i förordning (2010:1075) om brandfarliga och explosiva varor ska beslut meddelas av kommunen inom tre månader efter det att en fullständig ansökan har inkommit till Svedala räddningstjänst. Om det är nödvändigt på grund av ärendets komplexitet, får handläggningstiden vid högst ett tillfälle förlängas med högst tre månader. Du kommer då informeras.
Räddningstjänsten kommer ta ut en avgift för tillståndsprövningen. Avgiften tas ut i enlighet med 27 § lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor. Mer information om avgiften finns på kommunens webbplats.
Digitalt eller traditionellt på papper
Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.
För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".
Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.
Vid ansökan med blankett
Ifylld blankett skickas till följande adress:
Räddningstjänsten Svedala kommun,
233 80 Svedala
eller till e-post: raddningstjansten@svedala.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Informationen lagras i 3-10 år (under tillståndets giltighetstid)
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter kan komma att delas med polismyndigheten för att inhämta yttrande.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
Registrator.bmn@svedala.se
Räddningstjänsten Svedala
raddningstjansten@svedala.se
040-626 8000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Tillståndssökande
- Verksamhet och varor
- Handlingar
- Personuppgiftshantering och underskrift
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in