Delning av avgift för förskola och/eller fritidshem, ansökan om

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Vårdnadshavare som lever åtskilda, har gemensam vårdnad där barnet bor växelvis hos båda och båda har behov av omsorg kan ansöka om delning av avgiften.

Platserna är oberoende av varandra. Detta betyder att båda vårdnadshavarna har eget ansvar för att betala avgiften samt lämna in inkomstanmälan, vistelsetider och övriga uppgifter som krävs för den egna platsen. Platserna måste också sägas upp var för sig.

Avgiften baseras på den sammanlagda bruttoinkomsten för båda vårdnadshavare. Inkomsterna slås samman och därefter beräknas hur stor andel respektive vårdnadshavare ska betala av barnomsorgsavgiften. Den totala avgiften kan aldrig överstiga maxtaxa.

Platserna förfogas oberoende av varandra. Båda vårdnadshavarna har eget ansvar för att betala avgiften samt lämna in inkomstanmälan, schema och övriga uppgifter som krävs för den egna platsen.  Om en av vårdnadshavarna inte längre är i behov av plats kan den platsen sägas upp. Det innebär att den av vårdnadshavarna som behåller sin plats blir vid uppsägningstidens slut åter betalningsansvarig för en hel barnomsorgsplats.

Delning av avgiften medges endast under förutsättning att båda vårdnadshavarna lämnar sitt skriftliga godkännande. I de fall där vårdnadshavarna inte är överens om önskemålet att dela avgiften (skriftligt godkännande saknas) ska den vårdnadshavare som är folkbokförd på samma adress som barnet räknas som platsinnehavare. 

För att ansökan ska godkännas krävs att båda vårdnadshavarna även lämnar in en ny inkomstanmälan.

 

Digitalt eller traditionellt på papper

Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.

För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".

Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.

Följande behövs för e-tjänsten

  • BankID eller Mobilt BankID

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa