Delning av avgift för förskola och/eller fritidshem, ansökan om
Den här tjänsten kräver inloggningVårdnadshavare som lever åtskilda, har gemensam vårdnad där barnet bor växelvis hos båda och båda har behov av omsorg kan ansöka om delning av avgiften.
Platserna är oberoende av varandra. Detta betyder att båda vårdnadshavarna har eget ansvar för att betala avgiften samt lämna in inkomstanmälan, vistelsetider och övriga uppgifter som krävs för den egna platsen. Platserna måste också sägas upp var för sig.
Avgiften baseras på den sammanlagda bruttoinkomsten för båda vårdnadshavare. Inkomsterna slås samman och därefter beräknas hur stor andel respektive vårdnadshavare ska betala av barnomsorgsavgiften. Den totala avgiften kan aldrig överstiga maxtaxa.
Platserna förfogas oberoende av varandra. Båda vårdnadshavarna har eget ansvar för att betala avgiften samt lämna in inkomstanmälan, schema och övriga uppgifter som krävs för den egna platsen. Om en av vårdnadshavarna inte längre är i behov av plats kan den platsen sägas upp. Det innebär att den av vårdnadshavarna som behåller sin plats blir vid uppsägningstidens slut åter betalningsansvarig för en hel barnomsorgsplats.
Delning av avgiften medges endast under förutsättning att båda vårdnadshavarna lämnar sitt skriftliga godkännande. I de fall där vårdnadshavarna inte är överens om önskemålet att dela avgiften (skriftligt godkännande saknas) ska den vårdnadshavare som är folkbokförd på samma adress som barnet räknas som platsinnehavare.
För att ansökan ska godkännas krävs att båda vårdnadshavarna även lämnar in en ny inkomstanmälan.
Digitalt eller traditionellt på papper
Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.
För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".
Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig. Personuppgifter som du lämnar kommer att registreras i ett datasystem och användas för att administrera ditt ärende. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla detta är uppgift av allmänt intresse. Dina uppgifter sparas tills uppgifterna är inaktuella, te x att studier är avslutade. Viss information sparas längre för statistiska ändamål eller enligt lagkrav.
De personuppgifter vi behandlar delas med personuppgiftsbiträden för att kunna utföra våra tjänster och fullfölja våra skyldigheter gentemot dig. Personuppgiftsansvarig är utbildningsnämnden i Svedala kommun. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig. För att begära rättelse, göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter kontaktar du oss på regun@svedala.se
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 år - Dina uppgifter sparas tills studierna är avslutade.
- 7 år - Viss information kan komma att sparas längre för statistiska ändamål eller enligt lagkrav.
Övrigt om lagringstid
Dina uppgifter sparas tills uppgifterna är inaktuella, te x att studier är avslutade, eller så länge som krävs utifrån lagkrav och utbildningsnämndens informationshanteringsplan.
Viss information sparas längre för statistiska ändamål eller enligt lagkrav.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
För information om hur du lämnar klagomål rörande personuppgiftshantering hittar du på sidan "Om" i vår e-tjänstportal (https://e-tjanster.svedala.se/om). Vänligen läs den sidan för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
utbo@svedala.se
Utbildningsenheten
utbo@svedala.se
040-626 80 00