Bostadsanpassning, ansökan om bidrag
Den här tjänsten kräver inloggningGenom denna e-tjänst kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag.
Vilka handlingar behöver jag skicka in?
En komplett ansökan ska innehålla följande:
- Intyg från sakkunnig (till exempel arbetsterapeut eller läkare) som styrker ditt behov av bostadsanpassning
- Offert som visar vad åtgärden kommer att kosta
- Skriftligt godkännande från fastighetsägare (om någon annan utöver dig själv är fastighetsägare så behöver vi ett skriftligt godkännande från dem. Du laddar ner blanketten för detta under "Hämta blankett")
Mer information om bostadsanpassning hittar du på Svedala kommuns webbplats:
Digitalt eller traditionellt på papper
Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.
För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".
Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.
Skicka ifylld blankett till Svedala kommun eller lämna hos Kundservice i kommunhuset:
Svedala kommun, Kundservice, Åbjörngatan 7, 233 80 Svedal
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år - Vi sparar informationen i ärendet i ett år
- För evigt - Viss information sparar vi längre, i ett separat kommunalt system.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
- Byggnadsinspektör handläggare/myndighetsutövare av bostadsanpassningsbidrag.
- Fastighetsägaren i de fall där sökande ej är fastighetsägare för bostaden.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kundservice
kommunen@svedala.se
040-626 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och åtgärd
- Bilagor
- Samtycke
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in