Bygglov, ansökan om
Den här tjänsten kräver inloggningVia denna e-tjänst ansöker du om olika typer av bygglov, inklusive förhandsbesked. Tänk på att ha alla handlingar och ritningar färdiga innan du ansöker.
Olika typer av ritningar
Du kan ansöka om olika typer av bygglov/åtgärder, och beroende på vilken åtgärd du väljer att ansöka om så behöver du specifika ritningar och handlingar. Vi rekommenderar att du går in på vår hemsida och läser mer om den specifika åtgärden du önskar ansöka om för att på så sätt få reda på vad som krävs, innan du ansöker.
Kostnader
Observera att en avgift tas ut även om du drar tillbaka din ansökan, om den avskrivs, eller om du får ett avslag
- Kostnaden för en avvisning uppgår till 1 500 kr.
- Om du får avslag på din ansökan blir avgiften cirka hälften av vad en beviljad ansökan kostar.
- Om du väljer att dra tillbaka din ansökan tar vi ut en avgift på 1 100 kr per nedlagd arbetstimme.
Det krävs alltid ett startbesked innan du får börja bygga. Innan du får ett startbesked kan det krävas ytterligare handlingar och åtgärder, och du kan också behöva ha ett tekniskt samråd. Detta medför ibland kostnader utöver avgiften för själva bygglovet.
Mer information
För mer information om bygglov, anmälan om åtgärd och prisinformation hittar du på vår hemsida Planera ditt bygglov.
Digitalt eller traditionellt på papper
Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.
För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".
Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Personuppgifter som kommer in till kommunen blir i regel allmänna handlingar. Därför får kommunen inte gallra eller spara uppgifter hur som helst. Om du har frågor om detta kontaktar du i första hand den förvaltning som behandlar personuppgifterna, i detta fall Bygg- och miljönämnden.
Mottagare av personuppgifter
De kategorier av mottagare som kommunen kan komma att dela personuppgifterna med är:
-
Internt inom kommunen (exempel registratorer, handläggare, IT-personal och personalansvariga).
-
Andra myndigheter såsom SCB, polisen, skatteverket eller andra myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag.
-
Leverantörer, anordnare och utförare som utför kommunala tjänster.
Övriga upplysningar
Enligt offentlighets- och sekretesslagen har den som vill ta del av en allmän handling rätt till det. Om handlingen inte innehåller sekretessbelagda uppgifter är hela handlingen offentlig.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
Registrator.bmn@svedala.se
Frågor om e-tjänsten
Bygg- och miljöenheten
registrator.bmn@svedala.se
040-626 8000
www.svedala.se/bo/bygga-bo-och-miljo/
Följande behövs för e-tjänsten
- BankID eller Mobilt BankID
- Olika ritningar/handlingar beroende på vald åtgärd, så som planritning, fasadritning och liknande.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och åtgärd
- Bilagor
- Information om avgifter och personuppgiftshantering
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in