Skorsten och eldstad, anmäla installation
Den här tjänsten kräver inloggningInstallation eller väsentlig ändring av eldstad och/eller rökkanal
Du behöver göra en anmälan till oss vid nyinstallation eller ändring av din befintliga eldstad, öppna spis, kamin, kakelugn och/eller skorsten. Detta gäller för alla typer av byggnader. Du kan behöva söka bygglov när du ska bygga en utvändig rökkanal/skorsten.
Du kan läsa mer om vad som krävs och hur processen går till på följande länk:
Avgifter
För anmälan om installation av eldstad och rökkanal tar vi ut en avgift enligt gällande taxa.
Information om våra avgifter hittar du på följande länk:
Digitalt eller traditionellt på papper
Denna tjänst kan genomföras både digitalt (som e-tjänst) och via traditionell pappersform.
Om du skickar in din ansökan digitalt så kan vi hantera den snabbare.
För att starta e-tjänsten klickar du på den gröna knappen där det står "Starta e-tjänsten".
Önskas blanketten istället fyllas i traditionellt (på papper) så kan ni ladda ner den genom att klicka på den blåa knappen "Hämta blankett" och sedan på egen hand skriva ut och fylla i den.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Personuppgifter som kommer in till kommunen blir i regel allmänna handlingar. Därför får kommunen inte gallra eller spara uppgifter hur som helst. Om du har frågor om detta kontaktar du i första hand den förvaltning som behandlar personuppgifterna, i detta fall Bygg- och miljönämnden.
Mottagare av personuppgifter
De kategorier av mottagare som kommunen kan komma att dela personuppgifterna med är:
-
Internt inom kommunen (exempel registratorer, handläggare, IT-personal och personalansvariga).
-
Andra myndigheter såsom SCB, polisen, skatteverket eller andra myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag.
-
Leverantörer, anordnare och utförare som utför kommunala tjänster.
Övriga upplysningar
Enligt offentlighets- och sekretesslagen har den som vill ta del av en allmän handling rätt till det. Om handlingen inte innehåller sekretessbelagda uppgifter är hela handlingen offentlig.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
Registrator.bmn@svedala.se
Frågor om e-tjänsten
Bygg- och miljöenheten
registrator.bmn@svedala.se
040-626 8000
www.svedala.se/bo/bygga-bo-och-miljo/
Följande behövs för e-tjänsten
- BankID eller Mobilt BankID
- Planritningar i skala 1:100
- Fasadritningar i skala 1:100 (ny skorsten)
- Prestandadeklaration
- Kontrollplan
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och åtgärd
- Bilagor
- Information om avgifter och personuppgiftshantering
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in