Ansök om ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd

Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via vår e-tjänst. För att ansöka digitalt behöver du ha en e-legitimation och vara folkbokförd i Trelleborg eller Svedala.

Tänk på det här du innan ansöker:

  • Du kan bara ansöka en gång per månad så samla alla utgifter du vill ansöka om.
  • Spara alla kvitton och andra underlag till utgifter du ansöker om ifall vi behöver kontrollera något.
  • Ekonomiskt bistånd är den allra sista utvägen när alla andra alternativ är uttömda.
  • Du kan ha rätt till andra bidrag som du ska söka i första hand.

Ansök om ekonomiskt bistånd

Ha din e-legitimation redo och läs igenom informationen på sidan innan du loggar in i e-tjänsten.

Är det första gången du ansöker eller var det längesedan?

Om det är första gången du ansöker eller mer än tre månader sedan du ansökte senast behöver du bifoga:

  • kontoöversikt (där samtliga konton syns)
  • kontoutdrag för samtliga konton för tre månader tillbaka
    om du har en medsökande måste ni bifoga kontoöversikt och kontoutdrag för er båda
  • hyreskontrakt och hyresavi för aktuell månad.

Observera att skärmdumpar från mobilen inte räknas som godkända underlag från banken. Du behöver inte fylla i inkomster med fasta belopp från andra myndigheter som bostadsbidrag, barnbidrag, studiebidrag CSN, barnpension, efterlevandestöd eller vårdbidrag. Dessa uppgifter hämtas in automatiskt.

Vill du få meddelande när ditt ärende uppdateras så loggar du in i e-tjänsten och fyller i ditt mobilnummer och din e-postadress under Min profil. Du kan välja om du vill ha notifieringar via SMS och/eller e-post.

Boka tid för ett första samtal

I samband med din första ansökan måste du boka en tid för samtal. Du kommer att få träffa en arbetsmarknadssekreterare inom en arbetsdag. Tillsammans gör ni upp en arbetsmarknadsplan mot din självförsörjning.

När du har signerat din ansökan ska du klicka vidare till ”Bokningar”. När du bokat en tid kommer du att få ett SMS från Trelleborgs kommun med karta till mötet med en arbetsmarknadssekreterare.

Tänk på:

  • Om du har en medsökande så måste ni boka varsin tid.
  • Mötet är obligatoriskt för att vi ska kunna utreda din ansökan om försörjningsstöd.
  • Du riskerar att få avslag på din ansökan om du inte kommer på detta möte.
  • Personer som har fyllt 65 år behöver inte boka en tid för möte.

Har du nyligen ansökt?

Det måste gå 25 dagar från din senaste ansökan innan du kan ansöka om försörjningsstöd igen.

Ansökan

 Ansökan om ekonomiskt bistånd (e-tjänst)

Kan du inte använda e-tjänsten?

Om du väljer att ansöka på pappersblankett finns den att hämta på Kontaktcenter. De kan hjälpa dig att se om din ansökan är komplett innan du lämnar in den. De kan också hjälpa dig att göra en ansökan via e-tjänsten.

Hur lång tid tar det innan du får ett beslut?

Du får beslut inom en arbetsdag när du ansöker via vår e-tjänst. Om du vill få meddelande när ditt ärende uppdateras behöver du logga in i e-tjänsten och fylla i ditt mobilnummer och din e-postadress under Min profil. Du kan välja om du vill ha notifieringar via SMS och/eller e-post.

Överklaga ett beslut

Inom kort kommer vi även att lansera en ny e-tjänst för att överklaga beslut om ekonomiskt bistånd. Tills den är på plats kan du ladda ner en blankett eller skriva din överklagan i ett brev.

Överklaga beslut om ekonomiskt bistånd

Kontaktcenter för dig som bor i Trelleborg

Telefonnummer
0410-73 30 00

Öppettider
Måndag – torsdag 8.00-16.30
Fredag 9.00-16.00

Besöksadress
Algatan 29
231 42
 Trelleborg

Postadress
Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg

Kundservice för dig som bor i Svedala

Telefonnummer
040-626 80 11

Öppettider
Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-15.00

Besöksadress 
Åbjörngatan 7
233 31 Svedala

Arbetsmarknadsförvaltningen